Artiklen sætter fokus på, hvilke ledelsesdiskurser der gør sig gældende. På baggrund af en læsning med særligt fokus på tegn og tendenser i ledelseslitteraturen peges på, hvordan fire konfliktuerende ledelsesdiskurser er toneangivende. Det er en “standardbaseret diskurs“, en “fagprofessionsbaseret diskurs“, en “personskabsbaseret diskurs” og en “ressourcebaseret diskurs”. Artiklen argumenterer for, at de nationale politiske krav og forventninger til uddannelsessektoren både er med til at producere såvel som reproducere disse diskurser med forskellige konsekvenser for, hvordan man forholder sig til og italesætter skoleledelse i gymnasieskolen.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Samtidens skoleledelse - tegn og tendenser i toneangivende ledelsesdiskurser
Forfatter(e)
Lars Frode Frederiksen og Dion Rüsselbæk Hansen
Udgiver
Gjallerhorn
Udgivelse
Gjallerhorn, 2015, s. 18-26
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår
2015
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.