Forskningsdatabase
Abstract

Når forskere i dag betragter senrepublikkens brogede historie, er der mange mulige indfaldsvinkler. Det er en periode med økonomisk fremgang, en periode hvor Rom var et enestående kulturelt og litterært centrum, en periode hvor idéen om borgerskab udviklede sig i radikalt nye retninger. Men hvis vi skal fremhæve periodens væsentligste kendetegn, definere den, for derigennem at forklare dens forskellighed i forhold til den mellemste republik og tidlig kejsertid, skiller en forklaring sig ud: senrepublikken er en borgerkrigsperiode, de sidste ca. hundrede år af republikkens historie er et borgerkrigsårhundrede. Samtidig er borgerkrigskonceptets genesis at finde i perioden. Skal vi lære om og forstå borgerkrig som fænomen og som en integreret del af menneskets historie, må vi begynde her. Begrebet skabes fordi romerne oplever krig mellem borgere og fordi de samtidig debatterer og forsøger at retfærdiggøre deres krige.

Fakta
Titel
Rom fra (sen)republik til kejsertid, fra borgerkrig til fred: en alternativ forklaring
Forfatter(e)
Carsten Lange Hjort
Udgiver
Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF
Udgivelse
Noter nr. 231, s. 14-20
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.