I de senere år har der været en øget medie- og forskningsmæssig opmærksomhed på unges trivsel og mistrivsel både i Danmark og internationalt. Det drøftes ofte i sammenhæng med konstatering af mistrivselstendenser blandt unge, hvilken rolle uddannelse og uddannelsesinstitutioner spiller for unges trivsel. Eftersom skole og uddannelse er en af de vigtigste livsarenaer, kan trivslen i skole og uddannelse også formodes at være ganske central for den samlede oplevelse af trivsel i ens liv. Men hvad ved vi egentligt allerede? Denne artikel sammenfatter og drøfter viden fra et litteraturstudie af empirisk dansk og international forskning, der omhandler gymnasieelevers trivsel.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Retfærdighed, relationer og tilhør: Forskningsperspektiver på elevtrivsel i gymnasiet
Forfatter(e)
Jens Christian Nielsen
Udgiver
Forlaget Skolepsykologi
Udgivelse
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, vol. 58, nr. 1, s. 84-96
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
13
Udgivelsesår
2021
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.