NCFF ønsker med denne rapport at give en databaseret status på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne og professionshøjskolerne. I rapporten har NCFF undersøgt, hvordan udviklingen har været gennem de seneste 10 år, hvad angår: · tilgangen til fremmedsproguddannelserne på universiteterne · bestanden af studerende på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne · antallet af fuldførte bachelorer og kandidater på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne · antallet af fuldførte kompetencemålsprøver (eng-fra-tysk) på læreruddannelsen · antallet af lukninger af bacheloruddannelser i fremmedsprog · brancher, som kandidaterne fra sproguddannelserne (engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk og tysk) får job i. Hovedparten af data er opgjort for en tiårig periode fra 2014 til 2023*, således at det er muligt at udpege tendenser over længere tid. For læreruddannelsen har vi dog kun valide data fra 2016 til 2023.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Rapport om sprog på de videregående uddannelser. Databaseret status 2014-2023
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
42
Udgivelsesår
2025
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.





