Forskningsdatabase
Abstract

NCFF ønsker med denne rapport at give en databaseret status på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne og professionshøjskolerne. I rapporten har NCFF undersøgt, hvordan udviklingen har været gennem de seneste 10 år, hvad angår: · tilgangen til fremmedsproguddannelserne på universiteterne · bestanden af studerende på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne · antallet af fuldførte bachelorer og kandidater på fremmedsprogsuddannelserne på universiteterne · antallet af fuldførte kompetencemålsprøver (eng-fra-tysk) på læreruddannelsen · antallet af lukninger af bacheloruddannelser i fremmedsprog · brancher, som kandidaterne fra sproguddannelserne (engelsk, fransk, italiensk, kinesisk, spansk og tysk) får job i. Hovedparten af data er opgjort for en tiårig periode fra 2014 til 2023*, således at det er muligt at udpege tendenser over længere tid. For læreruddannelsen har vi dog kun valide data fra 2016 til 2023.

Fakta
Titel
Rapport om sprog på de videregående uddannelser. Databaseret status 2014-2023
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
42
Udgivelsesår
2025

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.