Forskningsdatabase
Abstract

I denne rapport afdækkes potentialer og barrierer for at videreudvikle prøveformer, der kan teste faglige innovationskompetence inden for forskellige enkeltfag. Arbejdsgruppen organiserer sit arbejde om prøveformer til henholdsvis afsætning, matematik, samfundsfag, biologi og dansk. De anbefalinger, som arbejdsgruppen beslutter sig for, skal tage udgangspunkt i national og international viden om kompetencevurdering, generelt, og, mere specifikt, om vurdering af innovationskompetencer. Arbejdsgruppen blev nedsat som resultat af en række møder mellem projektledelsen af projektet ”Gymnasiet tænkt forfra” og Undervisningsministeriet (specifikt Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen) i 2012 og 2013 omkring muligheden for at der i regi af projektet kunne anvendes ændrede eksamensformer, der udover at teste elevers fagfaglige niveau også kunne teste elevers innovationskompetenceniveau. Motivationen for at nedsætte arbejdsgruppen var primært den at undersøge forskellige typer af eksamensformers egnethed til at nå til helhedsvurderinger af elevers fagfaglige niveau og innovationskompetenceniveau indenfor specifikke fag.

Fakta
Titel
Rapport fra arbejdsgruppe for prøveformer der tester innovationskompetencer i gymnasiet
Forfatter(e)
Jan Alexis Nielsen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
62
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.