Forskningsdatabase
Abstract

Er der en sammenhæng mellem fysisk aktivitet og sociale relationer, motivation og kognition? På baggrund af erfaringer fra forskningsprojekt ‘forsøg med læring i bevægelse’, oplevede mange lærere, at elevers kognition forbedrede sig, som resultat af de opstillede forsøg på skolerne. De udtrykker forhåbninger om, at alle parametre forbedres af meningsfulde aktiviteter og ønsker samtidig, at fysisk aktivitet skal ind i boglige fag. Kropslig erfaring er i centrum i disse læreres tilgang til læring i bevægelse. Det er for dem vigtigt, at der bliver mere ’virkelighed’ og praksis i undervisningen, men også at bevægelse kobles med refleksion. Projektet ”Forsøg med Læring i Bevægelse” er initieret og finansieret af Undervisningsministeriet.

Fakta
Titel
Rapport for 'forsøg med læring i bevægelse'
Forfatter(e)
Anna Bugge (red), Karsten Froberg (red), Charlotte Svendler, Jørn Dam og Stine Degerbøl
Udgiver
Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
21
Udgivelsesår
2015

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.