Forskningsdatabase
Abstract

Siden oplysningstiden har der været stillet spørgsmålstegn ved effekten af prøver og eksaminer. Debatten har overvejende haft to omdrejningspunkter, nemlig for det første, om ikke eksamen var medvirkende til, at undervisningen mistede noget af sin naturlige dynamik, og for det andet, hvad der blev målt. Studentereksamen er en ekstern vurdering af en persons kvalifikationer, kompetencer og almendannelse,  hvor det første naturligt nok er lettere at måle end det sidste. Eksamensbeviset er et vigtigt dokument, der skal være udtryk for en ensartet kvalitet, uanset hvor den er aflagt, og som spiller en afgørende rolle for studentens mulighed for at vælge en videregående uddannelse. Af bl.a. disse grunde har eksamen altid haft en central placering i uddannelsesdebatten.

Fakta
Titel
Prøver og eksamen - norm og udfordring - set i et historisk perspektiv
Forfatter(e)
Harry Haue
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2000 (4)
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2000

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.