Forskningsdatabase
Abstract

Gymnasiereformen fra 2005 udvidede og ændrede paletten af prøveformer. Fælles for flere prøver er, at eleverne har mulighed for at søge hjælp og vejledning uden for skolen. Dette gælder bl.a. i en række mundtlige prøver, hvor forberedelsestiden er på mindst 24 timer. Det har skabt bekymring for, om gymnasiereformen derigennem bidrager til social skævvridning. Undervisningsministeriet har på den baggrund bedt EVA om at gennemføre en undersøgelse af betydningen af elevernes sociale baggrund i prøver med 24 timers forberedelse sammenlignet med traditionelle mundtlige prøveformer. Resultaterne præsenteres i denne rapport.

Fakta
Titel
Prøver med 24 timers forberedelse
Forfatter(e)
Thomas Hem Pedersen
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.