Gymnasiereformen fra 2005 udvidede og ændrede paletten af prøveformer. Fælles for flere prøver er, at eleverne har mulighed for at søge hjælp og vejledning uden for skolen. Dette gælder bl.a. i en række mundtlige prøver, hvor forberedelsestiden er på mindst 24 timer. Det har skabt bekymring for, om gymnasiereformen derigennem bidrager til social skævvridning. Undervisningsministeriet har på den baggrund bedt EVA om at gennemføre en undersøgelse af betydningen af elevernes sociale baggrund i prøver med 24 timers forberedelse sammenlignet med traditionelle mundtlige prøveformer. Resultaterne præsenteres i denne rapport.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Prøver med 24 timers forberedelse
Forfatter(e)
Thomas Hem Pedersen
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.