Hensigten med afhandlingen er at belyse de særlige udfordringer, strategier og paradokser, som er knyttet til ledelsesprocesser i den fagprofessionelle sammenhæng. Afhandlingens empiri udgøres af tre forskellige skoletyper: Stx, Htx og Hhx, som oversætter gymnasiereformen 2005 til praksis. Afhandlingen er, kort sagt, en fortælling om hverdagen og livet i organisationer under forandring. Dette udspiller sig på den lille scene i den lokale skole, som er en detalje i den store scene, uddannelsernes samfundsmæssige sammenhæng. Begge scener betragtes som indvævet i hinanden, så selv om afhandlingens fokus er hændelserne på den lille scene, er der også i afhandlingen et analytisk blik på den store scene
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Professioner, paradokser og strategier i organisatorisk forandring - et studie i tilblivelsen af det ny gymnasium
Forfatter(e)
Alice Juel Jacobsen
Udgiver
Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
390
Udgivelsesår
2009
Udvikling, ledelse og lærerprofessionen
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.