Forskningsdatabase
Abstract

Hensigten med afhandlingen er at belyse de særlige udfordringer, strategier og paradokser, som er knyttet til ledelsesprocesser i den fagprofessionelle sammenhæng. Afhandlingens empiri udgøres af tre forskellige skoletyper: Stx, Htx og Hhx, som oversætter gymnasiereformen 2005 til praksis. Afhandlingen er, kort sagt, en fortælling om hverdagen og livet i organisationer under forandring. Dette udspiller sig på den lille scene i den lokale skole, som er en detalje i den store scene, uddannelsernes samfundsmæssige sammenhæng. Begge scener betragtes som indvævet i hinanden, så selv om afhandlingens fokus er hændelserne på den lille scene, er der også i afhandlingen et analytisk blik på den store scene

Fakta
Titel
Professioner, paradokser og strategier i organisatorisk forandring - et studie i tilblivelsen af det ny gymnasium
Forfatter(e)
Alice Juel Jacobsen
Udgiver
Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
390
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.