Forskningsdatabase
Abstract

Hensigten med afhandlingen er at belyse de særlige udfordringer, strategier og paradokser, som er knyttet til ledelsesprocesser i den fagprofessionelle sammenhæng. Afhandlingens empiri udgøres af tre forskellige skoletyper: Stx, Htx og Hhx, som oversætter gymnasiereformen 2005 til praksis. Afhandlingen er, kort sagt, en fortælling om hverdagen og livet i organisationer under forandring. Dette udspiller sig på den lille scene i den lokale skole, som er en detalje i den store scene, uddannelsernes samfundsmæssige sammenhæng. Begge scener betragtes som indvævet i hinanden, så selv om afhandlingens fokus er hændelserne på den lille scene, er der også i afhandlingen et analytisk blik på den store scene

Fakta
Titel
Professioner, paradokser og strategier i organisatorisk forandring - et studie i tilblivelsen af det ny gymnasium
Forfatter(e)
Alice Juel Jacobsen
Udgiver
Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
390
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.