Forskningsdatabase
Abstract

I afhandlingen undersøges det for det første, hvilke og retoriske former der gør sig gældende i det skriftlige i gymnasiet i dag. Denne undersøgelse fokuseres af to teser, nemlig for det første en tese som, at der over de sidste 35-40 år er sket et skift i betoning fra til i tekster – fra sagsfremstillingen for sagforholdets skyld til sagsfremstilling som udtryk for personen. Afhandlingens anden fokuserende tese hævder, at der i forlængelse af denne betoning af ethos er kommer en ny ethosdyd til, nemlig . Hvor man før har værdsat en taler eller en skrivende i forhold til fordringer om klogskab, moralsk habilitet og velvilje, der værdsættes nu tillige originalitet. Signe Pildal Hansen anbefaler, at man, uanset hvad man er særligt interesseret i, læser kapitlerne 1 og 2. Hvis man primært er interesseret i skrivepædagogiske tendenser og i gymnasieelevers opgaveskrivning, så kan man nøjes med at læse kapitlerne 6, 7 og 8. Hvis man primært er interesseret i klassisk og moderne retoriske teoretiske og analytiske begreber, så kan man nøjes med at læse kapitlerne 4 og 5.Er man interesseret i socialanalytik og samtidsdiagnostik er det også relevant at læse kapitel 3. (Obs.: Filen er delt i to)

Fakta
Titel
Praktisk originalitet - Om ethos som retorisk kategori og originalitet som ethosdyd i gymnasietekster (1/2)
Forfatter(e)
Signe Pildal Hansen
Udgiver
Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
351
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.