Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen giver et billede af udviklingen af forskningen i dialog og mundtlighed, eksemplificeret med forskning, gymnasieprojekter og gymnasiemasteropgaver. Det sammentrækker indledningsvist 50 års forskningsinteresse for klasserumskulturer, deltagelsesmuligheder og dialogisk undervisning og udfolder derefter mere detaljeret udviklingen af forskning i dialog og mundtlighed på det tidligere DIG. Interessen på DIG var i begyndelsen rettet imod, hvordan undervisning fungerer i dagligdagen i gymnasiet, men med 90'ernes stigende internationale, nordiske og danske opmærksomhed og forskning i dialogiske undervisningsformer som generelt fremmende for læring trækkes denne interesse i 2000'erne hen på selve den faglige mundtlighed og det dialogiske rum som et afgørende læringsrum. Artiklen viser videre hvordan feltet gennem 2010'erne og frem bliver mere specialiseret i undersøgelser af, hvordan en ofte lærercentreret og monologisk form kan varieres og forandres så en elevcentreret og elevstyret dialogisk undersøgelse også får plads i klasserummet, en udvikling som bygger på såvel forskning som gymnasiers og læreres undersøgelser og tiltag.

Fakta
Titel
Praksis og forskning i dialog og mundtlighed I: Dansk gymnasiepædagogik gennem 25 år : kundskabsudvikling og professionalisering
Forfatter(e)
Tina Høegh
Udgiver
Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, nr. 122, 2024, s.151-179
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.