Forskningsdatabase
Abstract

Der kan være forskellige positioner i samarbejder, det kan være symmetrisk, som når kolleger tage udgangspunkt i et fælles ønske om at udvikle organisation og undervisning, men det kan også være asymmetrisk, som når nye lærere vejledes af erfarne lærere, eller når ledere og lærere samarbejder. Samarbejde indgår i uddannelsen af lærere på ungdomsuddannelser, og både i det gymnasiale pædagogikum og Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik står begrebet refleksion centralt. I begge uddannelser kan indgår observationer, ligesom det professionelle skøn indgår. Man skal særligt i asymmetriske samarbejder være opmærksom på forskellige magtformer og dermed etik.

Fakta
Titel
Positioner i samarbejde
Forfatter(e)
Henriette Skjærbæk Duch
Udgiver
Dafolo
Udgivelse
Professionelle læringssamarbejder på ungdomsuddannelser: på langs og på tværs i ungdomsuddannelser, kap. 5, s. 59-71
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
13
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.