Forskningsdatabase
Abstract

Der kan være forskellige positioner i samarbejder, det kan være symmetrisk, som når kolleger tage udgangspunkt i et fælles ønske om at udvikle organisation og undervisning, men det kan også være asymmetrisk, som når nye lærere vejledes af erfarne lærere, eller når ledere og lærere samarbejder. Samarbejde indgår i uddannelsen af lærere på ungdomsuddannelser, og både i det gymnasiale pædagogikum og Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik står begrebet refleksion centralt. I begge uddannelser kan indgår observationer, ligesom det professionelle skøn indgår. Man skal særligt i asymmetriske samarbejder være opmærksom på forskellige magtformer og dermed etik.

Fakta
Titel
Positioner i samarbejde
Forfatter(e)
Henriette Skjærbæk Duch
Udgiver
Dafolo
Udgivelse
Professionelle læringssamarbejder på ungdomsuddannelser: på langs og på tværs i ungdomsuddannelser, kap. 5, s. 59-71
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
13
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.