Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen præsenterer en undersøgelse af gymnasieelevers anvendelse af generative AI-værktøjer som kognitive partnere til skolearbejde. Undersøgelsen består af en spørgeskemaundersøgelse blandt elever (n=546) og elevinterviews (n=18), og den er baseret på et gymnasieprojekt, hvor 22 lærere på tre skoler har gennemført undervisningsforløb med inddragelse af AI-værktøjer. Undersøgelsen viser, at eleverne ser den største anvendelighed i at anvende AI-værktøjer til at få forklaringer på faglige emneområder samt forklaringer på, hvordan de løser en opgave. Eleverne vurderer i langt mindre grad, at AI-værktøjer er velegnede til at udarbejde besvarelser, der kan anvendes direkte i afleveringer. På baggrund af undersøgelsen opstiller artiklen et begrebsapparat, der bidrager med ny viden om forskellige arbejdsmetoder for elevernes brug af AI-værktøjer til skolearbejde; eleverne anvender AI-værktøjer til udarbejdelse, forberedelse, inspiration, revision, fedback og forklaring. Undersøgelsen viser, at eleverne bruger AI-værktøjer som kognitive partnere, men synes også at udvide dette koncept ved at beskrive chatbots som kunstige mennesker, der indtager roller som lærere eller peers.

Fakta
Titel
Partnerskaber mellem elever og AI: Nye arbejdsmetoder med generativ AI
Forfatter(e)
Christian Dalsgaard, Christopher Neil Prilop
Udgiver
Tidsskriftet læring og medier
Udgivelse
Årg. 17 Nr. 31, 2025
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
30
Udgivelsesår
2025

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.