Forskningsdatabase
Abstract

Forskningsprojektet fokuserer på overgangsproblemstillinger iagttaget gennem uddannelsessystemet fra grundskolen over gymnasiet til universitetet i et alment didaktisk og fagdidaktisk perspektiv. Konklusionerne giver bud på, hvilke tiltag uddannelsessystemet kunne vælge at foretage. Projektets intention er at give inspiration til nye tiltag, og de seks præsenterede cases skal ses som kilde til konkrete pædagogiske og didaktiske refleksioner med henblik på udvikling af en overgangsfaciliterende fagdidaktik og almen didaktik. De seks cases, der er inkluderet i projektet, omhandler rammerne for sammenhæng og progression og bud på hvordan, der kan skabes sammenhæng og progression mellem uddannelsesinstitutionerne dels i de grundlæggende fag som fx matematik, naturfag, fransk, tysk og engelsk, dels med hensyn til it-anvendelse og it-faglighed. Bettina Dahl Søndergaard, Aarhus Universitet Camilla Kølsen, de Wit Alexandra Instituttet Christina Blach, Aarhus Universitet Dorte Ågård, Aarhus Universitet Finn Hoe Bendixen, Center for Uformel Læring/Danmark Hanne Leth Andersen, Aarhus Universitet Karsten Enggaard, Center for Anvendt Naturfagsdidaktik, VIAUC Lena Lindenskov, Aahus Universitet Morten Misfeldt, Aarhus Universitet Annemarie Møller Andersen, Aarhus Universitet Helene Sørensen, Aarhus Universitet

Fakta
Titel
Overgangsproblematikker i uddannelsessystemet
Forfatter(e)
Helle Mathiasen
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus universitet & Undervisningsministeriet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
36
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.