I dette hæfte kan man læse om resultatet af evalueringen af overgange fra hhx og htx til videregående uddannelse som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, offentliggjorde i efteråret 2001. I evalueringen undersøger vi derfor hvad skolerne gør for at styrke elevernes lyst og evne til at vælge og gennemføre en videregående uddannelse. Vi har spurgt uddannelserne hvordan de ser på sig selv, og undersøgt hvordan deres profil, vejledning, arbejds- og prøveformer fungerer i forhold til videregående uddannelse. Desuden har vi spurgt eleverne hvad de mener. Hvorfor har de egentlig valgt hhx eller htx? Hvordan svarer uddannelsen til deres forventninger? Og hvad er deres planer efter eksamen? Disse planer og holdninger sammenlignes endelig med dimittendernes uddannelsesvalg. Vi har således undersøgt hvor mange der læser videre, hvad de læser – og hvordan de har oplevet overgangen til videregående uddannelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Overgange fra hhx og htx til videregående uddannelse
Forfatter(e)
Bo Söderberg
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
35
Udgivelsesår
2001
Unge og uddannelse
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.