Forskningsdatabase
Abstract

Denne artikel introducerer til Situationsanalyse (SA) som metode- og teoridannelse og sætter det i relation til grundforløbsfaget Produktudvikling (PU) på htx. SA er et kortlægningsredskab som kan anvendes i Produktudvikling, som supplement til øvrige redskaber. Artiklen argumenterer for at SA har den fordel at den hjælper eleverne med at få øje på elementer som ellers ofte vil være vanskelige at indtænke, eksempelvis vigtige individer, normer, lovgivning, diskurser om problemet, andre teknologier, materielle elementer etc.

Fakta
Titel
Om at kortlægge et problem: Alex Young Pedersen beskriver her situationsanalyse som socio-teknisk tilgang i produktudvikling
Forfatter(e)
Alex Young Pedersen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.