Denne artikel introducerer til Situationsanalyse (SA) som metode- og teoridannelse og sætter det i relation til grundforløbsfaget Produktudvikling (PU) på htx. SA er et kortlægningsredskab som kan anvendes i Produktudvikling, som supplement til øvrige redskaber. Artiklen argumenterer for at SA har den fordel at den hjælper eleverne med at få øje på elementer som ellers ofte vil være vanskelige at indtænke, eksempelvis vigtige individer, normer, lovgivning, diskurser om problemet, andre teknologier, materielle elementer etc.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Om at kortlægge et problem: Alex Young Pedersen beskriver her situationsanalyse som socio-teknisk tilgang i produktudvikling
Forfatter(e)
Alex Young Pedersen
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2021
STEM-fag
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.