Forskningsdatabase
Abstract

Min respons omhandler tre af artiklerne i dette nummer af Cursiv. Jeg problematiserer Frederik Pios modstillinger af dannelse og læring, tilslutter mig Nikolaj Elfs analytiske overvejelser om homogeniserende og heterogeniserende tendenser og foreslår en reorganisering af ideerne i Frede V. Nielsens model over fagdidaktik som integrativt relationsfelt, idet jeg flytter practica-feltet sådan at det kobles til både natura-, ars-, scientia- og didactica. Jeg kan sagtens være bekymret som Frederik Pio, men jeg vil absolut foreslå en anden vej for argumentationen og den fænomenologiske tilgang end Pios dikotomiserende.

Fakta
Titel
Og flere dikotomier: Den bekymrede og den konstruktive? Eller: Vi kan bare tage udgangspunkt i praksis!
Forfatter(e)
Tina Høegh
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2012 (9)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
9
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.