Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten er disponeret som følger: Kapitel 1 redegør for hovedtendenser i forandringerne på gymnasieområdet, sådan som de tegnes i vigtige reformer på området. I forlængelse heraf introduceres kompetencebegrebet ud fra en antagelse om dets nøglestatus i disse års uddannelsestænkning. Kapitel 2 indeholder en første, tekstnær analyse, nærmest en gennemgang, af de interviews, der indgår i undersøgelsen. I kapitlets indledning kan læses mere om hvem, der interviewes, hvad det er blevet interviewet om og hvordan interviewene er foregået. Kapitel 3 diskuterer fire temaer, opstillet på baggrund af interviewene. Det er temaer, der først og fremmest søger at identificere arten og dybden af de forandringer, gymnasiet står overfor. Kapitel 4 opsummerer og konkluderer for de foregående kapitler specielt med henblik på ledelsesopgaver – dels forstået som opgaver i henseende til at kunne indfri de forventninger, der stilles til ledelsen fra ministerium og amter, dels fra lærere i henseende til at kunne imødegå den usikkerhed og det pres, som større omstillinger indebærer. Rekvirenterne ønskede tillige overvejet systematisk ledelsesevaluering som et konkret bud på et værktøj i skoleudvikling. Disse overvejelser indgår i kapitel 5.

Fakta
Titel
Nye krav – nye balancer
Forfatter(e)
Peter Henrik Raae og Marianne Abrahamsen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 50
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
128
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.