Forskningsdatabase
Abstract

I gymnasiereformen fra 2017 blev der lanceret fire nye kompetencer: innovative, digitale, globale og karrieremæssige. Nye kompetencer i gymnasiet giver et indblik i, hvordan undervisning i disse kompetencer kan se ud i praksis – samtidig med at de gives en forskningsmæssig tyngde.Nye kompetencer i gymnasiet viser, hvordan man som lærer kan lade reformens fire kompetencer (under overskriften ’styrket faglighed’) indgå i sin undervisning. Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymna­sie­skolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning:1.Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken2.Innovative kompetencer i og på spil3.Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighedGlobale kompetencer i en global verden4Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen

Fakta
Titel
Nye kompetencer i gymnasiet: Innovative-, digitale-, globale- og karrierekompetencer
Forfatter(e)
Lea Lund og Laura Cordes Felby
Udgiver
Frydenlund
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
125
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.