Forskningsdatabase
Abstract

Når man sammenligner årskarakterer for drenge og piger, der får samme karakter ved eksamen, ligger drengenes årskarakterer i gennemsnit lavere. Det samme gælder ikke-vestlige elever sammenlignet med etnisk danske elever og elever med kortuddannede forældre sammenlignet med de mere veluddannedes børn. Det kan tyde på, at lærerne tager mere end elevens faglige niveau med, når de giver karakterer – fx elevens adfærd i klassen.

Fakta
Titel
Nogle elever får lave karakterer trods fint fagligt niveau
Forfatter(e)
Anders Hjorth-Trolle, Asta Breinholt, og Mikkel Büchler Henriksen
Udgiver
ROCKWOOL Fonden
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2025

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.