Når man sammenligner årskarakterer for drenge og piger, der får samme karakter ved eksamen, ligger drengenes årskarakterer i gennemsnit lavere. Det samme gælder ikke-vestlige elever sammenlignet med etnisk danske elever og elever med kortuddannede forældre sammenlignet med de mere veluddannedes børn. Det kan tyde på, at lærerne tager mere end elevens faglige niveau med, når de giver karakterer – fx elevens adfærd i klassen.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Nogle elever får lave karakterer trods fint fagligt niveau
Forfatter(e)
Anders Hjorth-Trolle, Asta Breinholt, og Mikkel Büchler Henriksen
Udgiver
ROCKWOOL Fonden
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2025
Unge og uddannelse
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.





