Forskningsdatabase
Abstract

Sidste nummer af MONA bragte en artikel af Mai Murmann hvori hun præsenterede en teoretisk model for hvordan narrativer i et undervisningsforløb kan understøtte elevers undersøgende læring på museer. Tanken er at modellen vil kunne fungere som teoretisk afsæt for design af narrative forløb i forbindelse med en kommende udstilling på Experimentarium. Jeg tvivler på at det er tilsigtet, men som modellen er tegnet, repræsenterer den faktisk 60’ernes læringsparadigme: kognitiv informationsbehandling. Tidligere museumsformidling har i høj grad været baseret på dette læringsparadigme (jf. Hein, 1998), men paradigmet stemmer hverken overens med Mai Murmanns tanker om elevers undersøgende læring eller med intentionerne bag hands-on science-centre. Måske blev figuren bare tegnet lidt for simpel? Mai Murmanns oprindelige artikel kan læses her.

Fakta
Titel
Narrativer kan være effektfulde - brugt rigtigt
Forfatter(e)
Niels Bonderup Dohn
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet og MONA
Udgivelse
MONA 2009 (4), s. 86-89
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.