Forskningsdatabase
Abstract

I dette afsluttende kapitel vil vi pege på nogle handlemuligheder, som vil kunne bidrage til at forbedre de gymnasiefremmede elevers muligheder for at klare sig i gymnasiet. Vi sætter fokus på tre punkter: 1) At forbedre elevernes muligheder for at forstå, hvad der foregår i gymnasiet, og for at kunne deltage i undervisningen. 2) At forbedre lærernes muligheder for at få indsigt i, hvordan eleverne forstår undervisningen, og hvilke vanskeligheder eleverne møder 3) At bidrage til at skabe et frugtbart og støttende læringsmiljø. Udgangspunktet for vores ideer og anbefalinger er, at det er nødvendigt at sætte ind flere steder, hvis de gymnasiefremmede elevers faglige og personlige udbytte skal øges. Samtidig må flere parter være involveret.

Fakta
Titel
Når gymnasiet er en fremmed verden, kapitel 7: Opsamling og handlemuligheder
Forfatter(e)
Lars Ulriksen, Susanne Murning og Aase Bitsch Ebbensgaard
Udgiver
Frederiksberg: Samfundslitteratur
Udgivelse
Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte.
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
27
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.