Forskningsdatabase
Abstract

Hvordan forener man innovation og faglig fordybelse i gymnasiets biologiundervisning? Denne artikel omhandler et forskningsprojekt der havde til hensigt at undersøge dette spørgsmål nærmere. Med udgangspunkt i design-based research blev et forløb om biomimicry afprøvet i tre gentagne, systematiske gennemløb. Resultaterne viser at det kan lade sig gøre at forene fagmål og innovation, men at balancen let forskydes. Undersøgelsen leder frem til et generelt spørgsmål om hvordan innovation evalueres i naturfagene, idet der er behov for et fagspecifikt bud på hvordan og på hvilke kriterier innovationskompetence evalueres i naturfagsundervisningen.

Fakta
Titel
Muligheder og udfordringer ved at forene fagmål og innovation i biologiundervisning
Forfatter(e)
Niels Bonderup Dohn og Nanna Johanne Aude
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA, 2017 (4), s. 57-72
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
18
Udgivelsesår
2017

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.