Forskningsdatabase
Abstract

Denne artikel handler om erfaringer fra de seneste 5 års udviklingsarbejder på en række danske gymnasieskoler. Der sættes fokus på sammenhængen mellem moderniseringsdiskursen, bl.a. fremført af Undervisningsministeriet, og lærerbevidstheden, som den kommer til udtryk i en periode præget af politisk forandringsvilje. Artiklen opsummerer, diskuterer og perspektiverer på baggrund af to større undersøgelser, som artiklens forfatter har medvirket til, nemlig Elev/student – en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence (2002) og Udviklingstendenser i det almene gymnasium (2003). De benyttede citater stammer fra ovennævnte rapporter og bruges her til at eksemplificere de typiske positioner og diskurser, undersøgelserne har afdækket.

Fakta
Titel
Modernitetsdiskurs og lærerbevidsthed
Forfatter(e)
Steen Beck
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 47, s. 9-38
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
30
Udgivelsesår
2004

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.