Forskningsdatabase
Abstract

Diskussionerne om relevansen af IT i gymnasiet - og i uddannelsessystemet mere generelt, kan ifølge forsker Nikolaj Frydensbjerg Elf karakteriseres ud fra tre udviklingstendenser: Der er en udvikling fra at have fokus på adgang til IT til fokus på anvendelse af IT. Diskussionerne bevæger sig fra fokus på IT-pædagogiske problemstillinger til et fokus på IT-didaktiseringer i fag. Diskussionerne flytter sig fra en relativt ukritisk omfavnelse af alle nye teknologier, som ofte tog store overskrifter i massemedierne under slagord som informationstidsalderen og digitale indfødte, til en mere kritisk og nuanceret refleksion tæt på praksis over de muligheder og også umuligheder, som IT tilbyder i pædagogiske og didaktiske sammenhæng for lærere og elever.

Fakta
Titel
Mobilens (u)muligheder - Forskningsafrapportering af forsøgs- og udviklingsprojektet M-læring i gymnasiet ved IBC Kolding
Forfatter(e)
Nikolaj Frydensbjerg Elf
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, nr. 87
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
170
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.