Forskningsdatabase
Abstract

Den danske gymnasieskole er først sent blevet omfattet af de reformer, der gennem de sidste 25 år har sat sit præg på det øvrige nordiske uddannelsessystem. Men med gymnasiereformen 2005 og selvejereformen 2007 deler gymnasierne nu grundlæggende vilkår med de øvrige uddannelsesinstitutioner. Gymnasieskolerne skal forholde sig til de nye styringsteknologier, New Public Management, der er på spil i den nationale konkurrencestat, og til de neoliberale tendenser i transnational uddannelsespolitik – kompetenceorientering, resultatvurdering og kommercialisering. Tendenser, som bl.a. er repræsenterede i den europæiske Bologna-proces, PISA-undersøgelserne og OECD’s anbefalinger på uddannelsesområdet. Men hvordan håndterer gymnasiernes ledelser denne nye situation? Artiklen sætter lys på to aktuelle eksempler på strategier, som ledere i gymnasiet vil bruge for at skabe sig handlerum på de nye betingelser, og på de diskurser, de trækker på for at skaffe disse strategier politisk legitimitet. Analysen viser bl.a., hvordan den danske selvforvaltningstradition og ‘folkefolkelighed’ – til trods for alle internationale tendenser – stadig har stor betydning for, hvordan der tænkes og tales om uddannelse i Danmark, også i gymnasieskolen. Selveje og andelsbevægelse er tilsyneladende ikke forsvundet som mentale figurer.

Fakta
Titel
Mellem solospil og solidaritet
Forfatter(e)
Katrin Hjort og Peter Henrik Raae
Udgiver
Klim
Udgivelse
I: Der styres for vildt - Om paradokser i styring af pædagogik, s. 179-202.
Genre
Bidrag til antologi
Omfang, antal sider
24
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.