Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen omhandler professionalisering af gymnasielærere, mere konkret deres måde at indgå i teamsamarbejde og praktisere den overgang fra privatpraktiserende lærer til teamlærer, som ønskes i forlængelse af den seneste (2005) reform af gymnasiet. Artiklen indeholder en række cases, som giver forskellige billeder på lærernes måde at imødekomme – eller ikke imødekomme – team-tanken – fra det kreative team til det mere instrumentelle team.

Fakta
Titel
Mellem kreativitet og instrumentalisering: Om professionalisering og handlestrategier i undervisningen
Forfatter(e)
Jakob Ditlev Bøje
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik nr. 66, s. 69-93
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
24
Udgivelsesår
2007

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.