Internet og tv, film, radio og trykte medier befordrer tilsammen en refleksiv almendannelse, der er afgørende for at kunne begå sig i en globaliseret verden. Medierne befordrer ligeledes konkrete kundskaber, der er afgørende for at kunne handle samfunds- og erhvervsmæssigt i en fremtid, der i stadig stigende grad baseres på håndtering af tegn. Medierne er derfor centrale for både gymnasiets almendannende og studieforberedende formål og bør være mål og midler for læring i fremtidens gymnasium ud fra en ”andethedens pædagogik”.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Medier – dannelse og uddannelse
Forfatter(e)
Kirsten Drotner
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2002 (10)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2002
Almen didaktik og pædagogik
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.