Forskningsdatabase
Abstract

Internet og tv, film, radio og trykte medier befordrer tilsammen en refleksiv almendannelse, der er afgørende for at kunne begå sig i en globaliseret verden. Medierne befordrer ligeledes konkrete kundskaber, der er afgørende for at kunne handle samfunds- og erhvervsmæssigt i en fremtid, der i stadig stigende grad baseres på håndtering af tegn. Medierne er derfor centrale for både gymnasiets almendannende og studieforberedende formål og bør være mål og midler for læring i fremtidens gymnasium ud fra en ”andethedens pædagogik”.

Fakta
Titel
Medier – dannelse og uddannelse
Forfatter(e)
Kirsten Drotner
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2002 (10)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2002

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.