Forskningsdatabase
Abstract

Internet og tv, film, radio og trykte medier befordrer tilsammen en refleksiv almendannelse, der er afgørende for at kunne begå sig i en globaliseret verden. Medierne befordrer ligeledes konkrete kundskaber, der er afgørende for at kunne handle samfunds- og erhvervsmæssigt i en fremtid, der i stadig stigende grad baseres på håndtering af tegn. Medierne er derfor centrale for både gymnasiets almendannende og studieforberedende formål og bør være mål og midler for læring i fremtidens gymnasium ud fra en ”andethedens pædagogik”.

Fakta
Titel
Medier – dannelse og uddannelse
Forfatter(e)
Kirsten Drotner
Udgiver
Undervisningsministeriet
Udgivelse
Uddannelse 2002 (10)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2002

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.