Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) er undervisningsstrategier, der kan give øget læringsudbytte i science-undervisning i gymnasiet. Mange undersøgelser viser, at eleverne bliver mere engagerede og får et dybere kendskab til naturvidenskabens begreber, når de anvender disse strategier. Paradoksalt peger undersøgelser også på, at de fleste elever ikke bryder sig om UBNU-formater. Vi argumenterer for, at dette kan have rod i en nulfejlskultur. Vi søger at sandsynliggøre, at man kan begynde at løse paradokset ved at opstille narrative scenarier med spilelementer, hvor fejl er tilladelige og ligefrem belønnes. Vi foreslår, at narrative scenarier kan give eleverne et alibi til at begå fejl i undervisningen ud fra en case, Marsbasen. Marsbasen er et narrativt, scenariedidaktisk læringsspil. Det er opbygget med et overordnet narrativ, der indeholder en række mindre scenarier. Læringsspillet er designet, så det dækker hele fysik C i gymnasiet. Vi beskriver tre af de mindre scenarier, kaldet missioner, og giver tre eksempler på, hvordan alibi kan komme i spil i undervisning med Marsbasen. Vi diskuterer alibiets funktion og foreslår, at det kan gøre fysikundervisningen personligt autentisk for eleverne. Vi afrunder kapitlet med en række praktiske råd til undervisere og designere, som har mod på at afprøve narrative scenarier.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Marsbasen - fysik c i gymnasiet
Forfatter(e)
Jesper Bruun, Ida Viola Kalmark Andersen, Karen Alavi, Sanne Harder og Victor Holm-Janas
Udgiver
Aarhus Universitetsforlag
Udgivelse
Håndbog i scenariedidaktik, Nr. 8, udgave 1, side 288-301
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
12
Udgivelsesår
2022
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.