Forskningsdatabase
Abstract

Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) er undervisningsstrategier, der kan give øget læringsudbytte i science-undervisning i gymnasiet. Mange undersøgelser viser, at eleverne bliver mere engagerede og får et dybere kendskab til naturvidenskabens begreber, når de anvender disse strategier. Paradoksalt peger undersøgelser også på, at de fleste elever ikke bryder sig om UBNU-formater. Vi argumenterer for, at dette kan have rod i en nulfejlskultur. Vi søger at sandsynliggøre, at man kan begynde at løse paradokset ved at opstille narrative scenarier med spilelementer, hvor fejl er tilladelige og ligefrem belønnes. Vi foreslår, at narrative scenarier kan give eleverne et alibi til at begå fejl i undervisningen ud fra en case, Marsbasen. Marsbasen er et narrativt, scenariedidaktisk læringsspil. Det er opbygget med et overordnet narrativ, der indeholder en række mindre scenarier. Læringsspillet er designet, så det dækker hele fysik C i gymnasiet. Vi beskriver tre af de mindre scenarier, kaldet missioner, og giver tre eksempler på, hvordan alibi kan komme i spil i undervisning med Marsbasen. Vi diskuterer alibiets funktion og foreslår, at det kan gøre fysikundervisningen personligt autentisk for eleverne. Vi afrunder kapitlet med en række praktiske råd til undervisere og designere, som har mod på at afprøve narrative scenarier.

Fakta
Titel
Marsbasen - fysik c i gymnasiet
Forfatter(e)
Jesper Bruun, Ida Viola Kalmark Andersen, Karen Alavi, Sanne Harder og Victor Holm-Janas
Udgiver
Aarhus Universitetsforlag
Udgivelse
Håndbog i scenariedidaktik, Nr. 8, udgave 1, side 288-301
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
12
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.