Dette kapitel undersøger, hvordan didaktisk udviklingsarbejde iværksættes og ledes på danske gymnasieskoler i en tid, hvor skolerne er underlagt et voksende forandringspres. Drivkraften til projektet er vores observationer af udviklingsarbejde i gymnasieskolen, hvor ledelse og didaktisk engagement forbinder sig på nye måder. Kapitlet er primært teoretisk. Vi udvikler en teoretisk ramme, der kombinerer teorier om ledelse, organisation, strategi, profession og didaktik, og operationaliserer den i en analysemodel. Når vi inddrager empiriske data, er der tale om udvalgte cases, som kan belyse teoriens og analysemodellens forklaringskraft.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Ledelse af didaktisk udvikling : Et nyt professionaliseringsfelt for lærere og ledere
Forfatter(e)
Ellen Krogh, Peter Henrik Raae
Udgiver
Hans Reitzels Forlag
Udgivelse
Gymnasiet i udvikling, kap. 7, s. 222-266
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
44
Udgivelsesår
2020
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.