Forskningsdatabase
Abstract

Dette kapitel undersøger, hvordan didaktisk udviklingsarbejde iværksættes og ledes på danske gymnasieskoler i en tid, hvor skolerne er underlagt et voksende forandringspres. Drivkraften til projektet er vores observationer af udviklingsarbejde i gymnasieskolen, hvor ledelse og didaktisk engagement forbinder sig på nye måder. Kapitlet er primært teoretisk. Vi udvikler en teoretisk ramme, der kombinerer teorier om ledelse, organisation, strategi, profession og didaktik, og operationaliserer den i en analysemodel. Når vi inddrager empiriske data, er der tale om udvalgte cases, som kan belyse teoriens og analysemodellens forklaringskraft.

Fakta
Titel
Ledelse af didaktisk udvikling : Et nyt professionaliseringsfelt for lærere og ledere
Forfatter(e)
Ellen Krogh, Peter Henrik Raae
Udgiver
Hans Reitzels Forlag
Udgivelse
Gymnasiet i udvikling, kap. 7, s. 222-266
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
44
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.