Denne rapport er blevet til på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, som NCFF gennemførte i marts og april 2023 blandt nuværende stx-elever, der har eller har haft latin på C-niveau. Der er tale om en skriftlig surveyundersøgelse med mulighed for kvalitative kommentarer i form af et fritekstfelt. Formålet med undersøgelsen er at styrke vidensgrundlaget om stx-elevernes valg af latin på C-niveau, hvor antallet af elever er steget markant efter indførelsen af den seneste gymnasiereform.Det er undersøgelsens hovedambition at undersøge elevernes motivation for at vælge latin på C-niveau for at blive klogere på, hvorfor stx-eleverne under den nye reform vælger faget. For at kunne gøre dette er det nødvendigt først grundigt at undersøge elevernes valgmønstre omkring latin på C-niveau, hvilket vil blive gjort med afsæt i en grundig kvantitativ afdækning. Herefter vil selve surveyens fund blive fremlagt. Undersøgelsen beskæftiger sig kun i mindre grad med elevernes oplevede udbytte af faget. Det vil være op til andre undersøgelser at undersøge dette.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Latinrapport 2023. En undersøgelse af stx-elevers valg af latin på C-niveau
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
29
Udgivelsesår
2023
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.





