Forskningsdatabase
Abstract

Delrapport fra et følgeforskningsprojekt gennemført for Region Nordjylland. Projektet handler om, hvordan en række projekter, som er bevilget støtte fra Region Nordjyllands uddannelsespulje, kan bidrage til at bryde de gængse uddannelsesmønstre i regionen. I denne rapport formidles forskningsarbejdet omkring projektet ”Regionalt læsecenter”, der som en af sine væsentligste aktiviteter gik ud på at uddanne læsevejledere til regionens gymnasier. Forskningen har som omdrejningspunkt haft spørgsmålet: Hvad er læsevejledning på gymnasiet? Dette spørgsmål er belyst i både teoretisk og empirisk henseende, og resultaterne heraf udfoldes i denne rapport. Den empiriske undersøgelse er baseret på dels deltagerobservation i og beskrivelse af læsevejlederuddannelsen og deltagernes gennemførelse og udbytte af denne, dels ledelsesinterview og gruppeinterview med læsevejlederne på to udvalgte gymnasier.

Fakta
Titel
Læsevejledere i gymnasiet
Forfatter(e)
Annette Rasmussen
Udgiver
Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
42
Udgivelsesår
2012

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.