Forskningsdatabase
Abstract

Vi vil i denne bog besvare tre overordnede forskningsspørgs­mål. Det første spørgsmål er teoretisk og lyder: Hvilken slags læringssamarbejde repræsenterer Cooperative Learning i den udgave, som for øjeblikket vinder indpas i gymnasieskolen? Vi vil i denne forbindelse undersøge, hvilke opfattelser af undervisning og læring, som eksplicit eller implicit bringes til skue, fx hvad angår graden af lærerstyring, forholdet mellem reproduk­tive og produktive elementer i læreprocesserne og vægtningen af mundtlige og skriftlige kompetencer. Det andet spørgsmål er kulturanalytisk og lyder: Hvilke problemstillinger i nutidens skole forholder CL sig til, og hvilke løsninger forsøger CL at tilbyde? Vi vil i denne forbindelse undersøge det tilsyneladende paradoks, at en pædagogisk strømning vinder frem, som eksplicit forholder sig kritisk til individualiseret undervisning og ideen om ansvar for egen læring – begge tilgange, som har været på dagsordenen i de sidste 10-­15 års pædagogik.

Fakta
Titel
Læringssamarbejde – en etnodidaktisk analyse af Cooperative Learning på hf og VUC
Forfatter(e)
Steen Beck & Michael Paulsen
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 86
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
204
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.