Forskningsdatabase
Abstract

Hvordan positionerer gymnasielærere sig, når de taler om forklaring og argumentation i elevernes faglige tekster? Artiklen har overordnet fokus på relationen mellem dannelse, læring, kompetence og læringsmål i et skrivedidaktisk perspektiv. Forudsætningen er, at skrivning er et redskab, eleverne bruger, til at lære sig fag. To cases danner basis for besvarelsen af forskningsspørgsmålet og resultaterne peger blandt andet på, at lærerne vægter elevernes evne til at anvende skriftsproget som medie til at reproducere den faglige diskurs, sådan som den er fremlagt i tekstbøger og kompendier. Samtidig får deres selvstændige videnproduktion, handleanvisning og holdningsudvikling ikke samme opmærksomhed. I forlængelse af de to cases foreslår Peter Hobel, at lærerne opstiller konkrete læringsmål som didaktisk redskab for at nå det dannende formål med undervisning og for at hjælpe eleverne til at finde deres egen faglige stemme.

Fakta
Titel
Læringsmål og sammenlignende skrivedidaktik
Forfatter(e)
Peter Hobel
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
Cursiv (19), 2016, s. 36-60
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
24
Udgivelsesår
2016

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.