Forskningsdatabase
Abstract

Denne afhandling består af en oversigtsartikel samt tre artikler. I afhandlingen undersøges hvordan lærere organiserer samtaler med elever om litterære tekster i henholdsvis gymnasiet og på Forfatterskolen i København. Det samlede studie peger på nødvendigheden af i fremtiden at eksperimentere med tekstlæsningsinspirerede samtaler i gymnasiet for at genere viden om styrker og begrænsninger. Det foreslås, at sådanne eksperimenter involverer metasamtaler med eleverne om forskellige måder at tale med læreren om litteratur på, således at eleverne forstår, hvad der forventes af dem i den enkelte samtale. Studiets begrænsninger relateres blandt andet til de vanskeligheder, der er forbundet med at sammenligne to meget forskellige typer af samtale, men også til det smalle fokus på, hvad der foregår i samtalerne uden inddragelse af kontekstuelle forhold så som lærernes overvejelser over egen organisering af samtalerne og elevernes oplevelser af at deltage.

Fakta
Titel
Lærerstyrede tekstsamtaler : Analyser af samtaler på Forfatterskolen i København og i gymnasiet
Forfatter(e)
Louise Rosendal bang
Udgiver
Aarhus University
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
341
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.