Forskningsdatabase
Abstract

Læreren er den enkeltfaktor, der har størst betydning for kvalificering af elevernes læring, og læreres kompetenceudvikling er derfor af afgørende betydning for undervisningsudvikling. Samarbejde mellem undervisere i professionelle læringsfællesskaber, kan med fordel knyttes til kompetenceudvikling. I kapitlet præsenteres og diskuteres en model for fagteam og netværksbaseret kompetenceudvikling. Modellen er udviklet informeret af international forskning i professionelle læringsfælleskaber, og afprøvet og videreudviklet i et dansk forskningsprojekt. Forskningen involverede folkeskolelærere, men modellen kan tilpasses også til andre kontekster, og der perspektiveres til gymnasier og erhvervsskoler.

Fakta
Titel
Læreres kompetenceudvikling gennem kollegialt samarbejde i team og netværk
Forfatter(e)
Birgitte Lund Nielsen
Udgiver
Dafolo
Udgivelse
Professionelle læringssamarbejder – på langs og på tværs i ungdomsuddannelser, s. 131-142
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.