Læreren er den enkeltfaktor, der har størst betydning for kvalificering af elevernes læring, og læreres kompetenceudvikling er derfor af afgørende betydning for undervisningsudvikling. Samarbejde mellem undervisere i professionelle læringsfællesskaber, kan med fordel knyttes til kompetenceudvikling. I kapitlet præsenteres og diskuteres en model for fagteam og netværksbaseret kompetenceudvikling. Modellen er udviklet informeret af international forskning i professionelle læringsfælleskaber, og afprøvet og videreudviklet i et dansk forskningsprojekt. Forskningen involverede folkeskolelærere, men modellen kan tilpasses også til andre kontekster, og der perspektiveres til gymnasier og erhvervsskoler.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Læreres kompetenceudvikling gennem kollegialt samarbejde i team og netværk
Forfatter(e)
Birgitte Lund Nielsen
Udgiver
Dafolo
Udgivelse
Professionelle læringssamarbejder – på langs og på tværs i ungdomsuddannelser, s. 131-142
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2021
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.