Forskningsdatabase
Abstract

Formålet med denne artikel er at adressere lærernes rolle, når de underviser i teknologifaget på Teknisk Gymnasium (htx). Herunder hvordan denne rolle udtrykkes i praksis, hvor brugen af Problembaseret læring (PBL) eller udvalgte PBL-principper anerkendes som en stærk undervisningsmetode. Derudover er det vores intention at diskutere lærerrollen i relation til de studerendes parathed der udvikler sig fra første til tredje studieår. Dette skal ses i forhold til; udviklingen af ​​elevernes PBL-forståelse, den kognitive parathed af de studerende og klasseværelse dynamik. I undersøgelsen af lærernes rolle i teknologifaget på htx, observerede vi i to forskellige klasser, på to forskellige skoler i løbet af en projektperiode.  Efterfølgende drøftede vi vores fund med lærerne. I relation til lærernes rolle identificerede vi en række opgaver, som lærerne dagligt skal håndtere, når de underviser i dette fag. Disse er med til at placere lærerne i en rolle, hvor hybride færdigheder er påkrævet. Hybride færdigheder der både kræver tekniske og ikke-tekniske færdigheder. Desuden har vi også fundet, at lærerens rolle og opgaver ændres løbende fra en mere lærerstyret rolle til en mere elev-centreret facilitator rolle. Dette sker som eleverne udvikler deres færdigheder fra første år til tredje studieår.

Fakta
Titel
Lærerens rolle i en PBL- undervisningsproces
Forfatter(e)
Mette Møller Jeppesen, Henrik Worm Routhe, Rikke Slot Kristensen og Jutta Prip
Udgiver
Aalborg Universitetsforlag
Udgivelse
Educate for the future: PBL, Sustainability and Digitalisation 2020.
Genre
Artikel i antologi
Omfang, antal sider
14
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.