Forskningsdatabase
Abstract

Denne eksplorative artikel fokuserer på generativ kunstig intelligens som f.eks. ChatGPT. Den undersøger elevernes motiver for at bruge teknologien, og hvad formålet kan være med at anvende den i en gymnasiekontekst. Artiklen diskuterer de mulige perspektiver i forhold til elevernes læring og deres udvikling af videre studiekompetence og almendannelse i gymnasiet og kommer med et bud på mulige tilgange i undervisningssammenhæng. Specielt er der fokus, på hvordan anvendelsen af vignetter kan synliggøre faglig praksis og dermed bidrage til elevernes forståelse af faglige arbejdsmetoder og elevernes procesbevidsthed. Den konkluderer, at der er behov for at indtænke nye digitale teknologier som generativ kunstig intelligens i undervisning, og dette må gøres på kritisk og reflekteret vis med henblik på forøgelse af elevernes læringskapacitet gennem opbygning af et personligt og fagligt funderet læringsmiljø.

Fakta
Titel
Kunstig intelligens og elevernes digitale kompetencer
Forfatter(e)
Alex Young Pedersen
Udgiver
Columbus
Udgivelse
POLIS - Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, Vol. 5, Nej. 8, side 61-82
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
22
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.