Forskningsdatabase
Abstract

This article aims to investigate the didactic potential of corpus linguistics. Corpus linguistics is practice-oriented, and it may therefore be meaningfully integrated into the subject of German at the Danish “gymnasium” (upper secondary school). Based on the analysis of four lessons of corpus-based teaching, it can be concluded that the application of corpus linguistics has advantages as well as disadvantages. On the one hand, corpus linguistics potentially contributes to methodologically well-reflected work with written German; on the other hand, it is relatively time-consuming.

Fakta
Titel
Korpuslingvistik i fremmedsprogsundervisningen : Med tysk i gymnasiet som eksempel
Forfatter(e)
Mads Bødker Lynggaard Christiansen, Malou Jacobsen
Udgiver
Aalborg Universitetsforlag
Udgivelse
Globe, vol. 8, s. 57-67
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.