This article aims to investigate the didactic potential of corpus linguistics. Corpus linguistics is practice-oriented, and it may therefore be meaningfully integrated into the subject of German at the Danish “gymnasium” (upper secondary school). Based on the analysis of four lessons of corpus-based teaching, it can be concluded that the application of corpus linguistics has advantages as well as disadvantages. On the one hand, corpus linguistics potentially contributes to methodologically well-reflected work with written German; on the other hand, it is relatively time-consuming.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Korpuslingvistik i fremmedsprogsundervisningen : Med tysk i gymnasiet som eksempel
Forfatter(e)
Mads Bødker Lynggaard Christiansen, Malou Jacobsen
Udgiver
Aalborg Universitetsforlag
Udgivelse
Globe, vol. 8, s. 57-67
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2019
Sprogfag
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.