Forskningsdatabase
Abstract

NCFF’s (Det Nationale Center For Fremmedsprog) landsdækkende elevundersøgelse viser, at elever i både grundskolen og i gymnasiet synes, at mundtlig kommunikation er vigtigt, men ikke bliver prioriteret i tilstrækkelig grad. Den lærerstyrede klassesamtale er ét aspekt af mundtlig kommunikation, og begrebet skal her forstås som en fælles dialog med forskellige formål mellem lærer og elever i en klasse. Andre undersøgelser viser udfordringer forbundet med klassesamtalen, bl.a. elevers manglende motivation for at deltage. Både elevernes manglende tiltro til egne evner eller angst for at lave fejl og en klasses sociale dynamik kan have indflydelse på elevernes lyst og mod på deltagelse. Desuden kan elevers oplevelser af manglende relevans af det, der bliver talt om have indflydelse på motivationen, lige som en klasses sociale normer kan være hindrende for elevers ønske om at gøre deres bedste. Denne artikel vil præsentere to perspektiver på klassesamtalens didaktiske potentiale. At lære gennem klassesamtalen, At udvikle funktionel kompetence gennem klassesamtalen De to perspektiver giver nogle bud på muligheder og aspekter for sprogtilegnelse og læring og på sprogfagenes rolle for skolens overordnede dannelses- og uddannelsesopgave.

Fakta
Titel
Klassesamtalens didaktiske potentiale
Forfatter(e)
Benthe Fogh Jensen
Udgiver
SPROGSAM, Sammenslutningen af Sproglærerforeninger i Danmark
Udgivelse
Sproglæreren, 2024, nr. 2, s. 5-9
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.