Forskningsdatabase
Abstract

Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.” Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjælland og tre i københavnsområdet. Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i september og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen. Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet. I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennemgang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.

Fakta
Titel
Klassen spiller ind ‐ klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet
Forfatter(e)
Susanne Murning
Udgiver
Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.