Forskningsdatabase
Abstract

Nye kompetencer i gymnasiet – innovative, digitale, globale og karrierekompetencer Lea Lund, Laura C. Felby I gymnasiereformen fra 2017 blev der lanceret fire nye kompetencer: innovative, digitale, globale og karrieremæssige. Nye kompetencer i gymnasiet giver et indblik i, hvordan undervisning i disse kompetencer kan se ud i praksis – samtidig med at de gives en forskningsmæssig tyngde. Læs mere Forfatterinfo Anmeldelser Produktdetaljer Nye kompetencer i gymnasiet viser, hvordan man som lærer kan lade reformens fire kompetencer (under overskriften ’styrket faglighed’) indgå i sin undervisning. Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymna­sie­skolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning: 1) Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken 2) Innovative kompetencer i og på spil 3) Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighed 4) Globale kompetencer i en global verden 5) Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen

Fakta
Titel
Karriereperspektivet i undervisningen: at blive til noget og nogen
Forfatter(e)
Laura Cordes Felby
Udgiver
Frydenlund
Udgivelse
Nye kompetencer i gymnasiet : Innovative-, digitale-, globale- og karrierekompetencer, kap. 5, s. 131-156
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
25
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.