Forskningsdatabase
Abstract

Projektet har, med sit didaktiske udgangspunkt, fokus på nytænkning af undervisningsorganiseringer og –former, lærer- og elevroller/-funktioner samt mediebrug, og den konkrete anledning er spørgsmålet om, hvordan begrebet innovative kompetencer kan forstås og udvikles i konkrete undervisningskontekster. Otte skoleprojekter udgør den empiriske ramme for denne rapport. Både elevers, læreres og lederes erfaring, som deltagende i skoleprojekterne, har en fremtrædende plads, og deres stemmer høres i forbindelse med deres refleksioner over begrebet innovation og præmisserne for udvikling af elevernes innovative kompetencer i de gymnasiale uddannelser. Projektets intention er således at bidrage med ny viden om, hvilke muligheder konkrete undervisningskontekster kan give den enkelte elev, så denne får de bedste betingelser for at udvikle innovative kompetencer.

Fakta
Titel
Innovative kompetencer og fleksibel organisering af undervisningen
Forfatter(e)
Helle Mathiasen, Majken Leth Gudnitz, Lene Tortzen Bager og Mette Brinch Thomsen
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
134
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.