Nye kompetencer i gymnasiet viser, hvordan man som lærer kan lade reformens fire kompetencer (under overskriften ’styrket faglighed’) indgå i sin undervisning. Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymnasieskolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning: 1) Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken 2) Innovative kompetencer i og på spil 3) Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighed 4) Globale kompetencer i en global verden 5) Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Indledning
Forfatter(e)
Lea Lund og Laura Cordes Felby
Udgiver
Frydenlund Academic
Udgivelse
Nye kompetencer i gymnasiet: innovative-, digitale-, globale- og karrierekompetencer, s. 11-18
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2020
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.