Forskningsdatabase
Abstract

Formålet med denne bog er at åbne døren til et fag, der i skoleregi har en lang historie, og som i dag sammen med dansk og matematik er ene om at være obligatorisk gennem hele grundskolen og det almene gymnasium. Over tid har idrætsfaget og målet med faget ændret sig i takt med udviklingen i samfundet. Vi ønsker desuden at skabe en sammenhæng og en faglig solid overgang mellem faget i grundskolen og i gymnasiet. Idrætsfaget har mange potentialer i forhold til at danne og uddanne eleverne og deres forståelse af kroppens betydning for flere dimensioner af samfundet og livet. Dette vil vi gerne kaste lys over i denne bog, således at du som læser bl.a. får inspiration til at begrunde faget, planlægge, gennemføre og evaluere din undervisning ud fra et solidt fagdidaktisk udgangspunkt, og du kan tillige blive nysgerrig på din egen praksis og fagets muligheder. Det er vores håb, at det kan give dig lyst til at arbejde med din idrætsundervisning i relation til de mange spændende opgaver og muligheder, du møder i din uddannelse eller som idrætslærer.

Fakta
Titel
Idrætsdidaktik: Idrætsundervisning i grundskolen og gymnasiet
Forfatter(e)
Malene Kjær, Andreas Schiørring, Peter Jensen, Malene Schat-Eppers, Bjarke Andreasen, Lasse Beck Meinicke, Thomas Sand Skadhede og Charlotte Berlin Lytzen.
Udgiver
Yubio aps.
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
318
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.