Som en del af skolereformen fra 2013 er der blevet indført 9. klasses afgangsprøve i idræt i folkeskolen (Regeringen, 2013), og de første prøver blev afholdt i sommeren 2015. En sådan nyskabelse, med dens forandringer og overgange, bliver inden for den kulturanalytiske tradition betragtet som en rig mulighed for at forstå dybereliggende strukturer (Ehn & Löfgren, 1982). De argumenter, debatter og analyser som indførelsen af prøven i idræt har kastet af sig, kan med andre ord bruges som katalysator til at forstå, dels hvordan idrætsfaget opfattes, dels hvordan prøver mere generelt op-fattes. Artiklen vil belyse indførelsen af prøven både i et almenpædagogisk lys og et idrætsfagligt lys. Indledningsvist gives et udblik og tilbageblik på udviklingen af karaktergiv-ning og prøver i idræt i gymnasieskolen. Dels har der været en omfangsrig debat her, dels indeholder den en række paralleller til folkeskolen. Det er relativt nyt, at idræt bliver gjort til prøvefag i såvel gymnasiet som i folkeskolen, men prøver og eksamener kan ligesom karakterer og test opfattes som udtryk for et ønske om at vurdere eleverne i standardiserede og sammenlignelige formater. Analysen viser imidlertid, at der ofte er noget helt andet på spil.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Idræt - når et fag bliver prøvefag
Forfatter(e)
Jens-Ole Jensen
Udgiver
VIA University College
Udgivelse
Kvan, vol. 40, nr. 116, s. 20-30
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2020
Praktisk-æstetiske fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.