Forskningsdatabase
Abstract

I mere end 40 år har tyske lærere i samfundsfag undervist efter tre principper, som grundlæggende skal hindre dem i at indoktrinere eleverne. Det betyder blandt andet, at lærere meget tydeligt skal deklarere, når de underviser i politiske ideer eller forskningsmæssige teorier, som er kontroversielle. I Tyskland er de blevet et instrument til at reflektere over kritiske uddannelsesmæssige situationer, fortæller den tyske professor Tilman Grammes.

Fakta
Titel
I Tyskland skal lærere overholde principper for kontroversielle emner
Forfatter(e)
Tilman Grammes
Udgiver
Gymnasieforskning
Udgivelse
Genre
Interview
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2017

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.