Forskningsdatabase
Abstract

I mere end 40 år har tyske lærere i samfundsfag undervist efter tre principper, som grundlæggende skal hindre dem i at indoktrinere eleverne. Det betyder blandt andet, at lærere meget tydeligt skal deklarere, når de underviser i politiske ideer eller forskningsmæssige teorier, som er kontroversielle. I Tyskland er de blevet et instrument til at reflektere over kritiske uddannelsesmæssige situationer, fortæller den tyske professor Tilman Grammes.

Fakta
Titel
I Tyskland skal lærere overholde principper for kontroversielle emner
Forfatter(e)
Tilman Grammes
Udgiver
Gymnasieforskning
Udgivelse
Genre
Interview
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2017

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.