Forskningsdatabase
Abstract

De fleste museer tilbyder skolegrupper flere typer af museumsundervisning, fx udstillingsbesøg struktureret af opgaveark, som eleverne skal løse, eller udstillingsbesøg, der introduceres eller afsluttes med oplæg fra museumsformidleren. Fordi museets kvantitativt vigtigste formidlingsmedium er dets udstillinger, fokuserer forfatterne på, hvordan man med forskellige metoder kan evaluere udbyttet. Disse metoder, især ”Personal meaning mapping, Stimulated recall og lydoptagelser” afspejler i langt højere grad, at læring foregår i flere dimensioner og er en proces som i høj grad er unik for det enkelte individ. Men måske også at grænserne mellem uformelle og formelle læringsarenaer langsomt bliver nedbrudt − til gavn for læreprocessen.

Fakta
Titel
Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg?
Forfatter(e)
Marianne Mortensen og Nana Quistgaard
Udgiver
Unge pædagoger
Udgivelse
Unge pædagoger, 2011 (1)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
8
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.