Forskningsdatabase
Abstract

Diskussionen af formål og mål for uddannelse og undervisning er i de seneste år taget til i både uddannelsespraksis og -forskning. Dette skyldes i høj grad den øgede opmærksomhed på kompetence- og læringsmål, som tager plads fra det dannelsesformål, som historisk set har været helt grundlæggende i uddannelse og undervisning. Denne bog bidrager gennem teoretiske analyser, empiriske undersøgelser og diskussioner til den uddannelsespraktiske og videnskabelige dialog om, hvad der er formålet med og målet for uddannelse og undervisning. Bogen henvender sig til uddannelsesledere og lærere, undervisere og studerende samt alle, der er nysgerrige efter at følge med i udviklingen inden for temaet, og som gerne vil skærpe deres forståelse for de problematikker, der står centralt i vores uddannelsessystem.

Fakta
Titel
Gymnasiets samtidige almendannelse, iagttaget med afsæt i gymnasiereform 2017
Forfatter(e)
Ane Qvortrup og Hanne Fie Rasmussen
Udgiver
Dafolo
Udgivelse
Formålsdrevet uddannelse og undervisning
Genre
Kapitel i bog
Omfang, antal sider
188
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.