Tænkning om ledelse, der går tæt på lærere og undervisning, er internationalt konceptualiseret som Educational Leadership, hvad vi på dansk kan kalde for uddannelsesledelse. Med afsæt i denne måde at tænke ledelse på og ved at skelne mellem uddannelsesledelse på programniveau, organisationsniveau og samfundsniveau, undersøger jeg i denne artikel hvilke forestillinger gymnasieskoler knytter til uddannelsesledelse i deres visionstekster. Artiklen bidrager til et spirende forskningsfelt om uddannelsesledelse i en dansk skolekontekst. Analysen viser, at ledere og lærere individuelt og kollektivt ses som afgørende i forhold til at løfte uddannelsesledelse som funktion, men også at ledere og lærere bidrager på væsentligt forskellige måder. Mens det er gymnasiernes formelle ledere, der beslutter hvilke teknologier, der er mest relevante i forhold til at sætte retning for udvikling på netop deres skole, er det lærerne, der må omskrive de ledelsesbesluttede teknologier, så de giver mening i deres undervisningspraksis. Det er desuden en pointe, at når undervisning skiftevis iagttages som et spørgsmål om at organisere og lede og som en socialpraksis, kan der meget vel opstå gnidninger.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasieskolers visioner om uddannelsesledelse på program-, organisations- og samfundsniveau.
Forfatter(e)
Hanne Fie Rasmussen
Udgiver
Dansk Psykologisk Forlag
Udgivelse
Kognition og Pædagogik, vol. 30, nr. 117, s. 54-73,
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
9
Udgivelsesår
2020
Unge og uddannelse
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.