Forskningsdatabase
Abstract

Tænkning om ledelse, der går tæt på lærere og undervisning, er internationalt konceptualiseret som Educational Leadership, hvad vi på dansk kan kalde for uddannelsesledelse. Med afsæt i denne måde at tænke ledelse på og ved at skelne mellem uddannelsesledelse på programniveau, organisationsniveau og samfundsniveau, undersøger jeg i denne artikel hvilke forestillinger gymnasieskoler knytter til uddannelsesledelse i deres visionstekster. Artiklen bidrager til et spirende forskningsfelt om uddannelsesledelse i en dansk skolekontekst. Analysen viser, at ledere og lærere individuelt og kollektivt ses som afgørende i forhold til at løfte uddannelsesledelse som funktion, men også at ledere og lærere bidrager på væsentligt forskellige måder. Mens det er gymnasiernes formelle ledere, der beslutter hvilke teknologier, der er mest relevante i forhold til at sætte retning for udvikling på netop deres skole, er det lærerne, der må omskrive de ledelsesbesluttede teknologier, så de giver mening i deres undervisningspraksis. Det er desuden en pointe, at når undervisning skiftevis iagttages som et spørgsmål om at organisere og lede og som en socialpraksis, kan der meget vel opstå gnidninger.

Fakta
Titel
Gymnasieskolers visioner om uddannelsesledelse på program-, organisations- og samfundsniveau.
Forfatter(e)
Hanne Fie Rasmussen
Udgiver
Dansk Psykologisk Forlag
Udgivelse
Kognition og Pædagogik, vol. 30, nr. 117, s. 54-73,
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
9
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.